pedagog - terapeuta;
instruktor teatralny; z wykształcenia doktor nauk humanistycznych,
a z zamiłowania zwolennik edukacji poprzez sztukę, w tym szczególnie
arteterapii. Przez wiele lat prowadziła cykliczne warsztaty
teatralne i dramowe, w tym także dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych (Nagroda
„Instruktora roku 1996” w XXIX Ogólnopolskim Konkursie
„Bliżej Teatru”). Obecnie adiunkt na Wydziale
Technologii i Edukacji Politechniki Koszalińskiej.
Swoją teatralną
przygodę rozpoczynała od roli tłumacza na festiwalach
organizowanych przez Teatr STOP, od 1987 roku grając w trzech
przedstawieniach tegoż teatru:
Cytat z Becketta;
Par force;
Kameleon II
brała udział w wielu festiwalach krajowych
i zagranicznych (między innymi: Jelenia Góra, Wrocław, Kraków,
Sewilla EXPO; Awignon; Wyspy Słowicze…).
Wspiera działania
prowadzone na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym szczególnie
przewlekle chorych; współautorka książki Tajemniczy
świat Muko. O problemach codziennego życia z mukowiscydozą (2007).
Swoim doświadczeniem
teatralnym dzieli się prowadząc wykłady, seminaria, warsztaty
oraz poprzez publikacje. Autorka książki Drama
jako metoda wspomagania rozwoju osobowości dziecka w wieku szkolnym
(2002) oraz współredaktor tomów: Teatr
a dziecko specjalnej troski (1999); Teatr
edukacyjny - komunikacja bez granic (2001); Teatr.
Terapia - edukacja - asertywność - twórczość - rozwój
(2004).
„Współczesny
teatr próbuje rozbić tradycyjne stereotypy myślenia o świecie i
egzystencji człowieka. Jego twórcy starają się stwarzać okazje,
aby człowiek przestał być sam. Tworzą sytuacje zmuszające nie
widza, ale właśnie uczestnika spektaklu do osobistej refleksji:
jak żyć? Aktorzy częściej zrywają maski niż je zakładają(…)
W „ teatralnym spotkaniu” -
jak określił to Grotowski -
człowiek nie odmawia siebie i nie narzuca siebie. Daje się dotknąć,
ale nie pcha się ze swoją obecnością. To tak jakby się mówiło
sobą: jesteś, więc jestem i także: Rodzę się, abyś się
urodził, abyś się stał; i wreszcie: nie bój się, idę z tobą!
( więcej: Lucyna Maksymowicz: Ku
teatralizacji dramy)
|