WYBRANE FAKTY ARTYSTYCZNE TEATRU STOP
1980 – 2020...
I ZA£O¯YCIELE TEATRU STOP
Miros³aw Gliniecki i Miros³aw Kupiec
poka¼ny udzia³ w powstaniu zespo³u mia³ równie¿ Roman £angowski
Teatr powsta³ przy Wy¿szej Szkole Pedagogicznej w S³upsku (dzisiejszej Akademii Pomorskiej) w 1980 roku jako
Studencki Teatr Okoliczno¶ciowej Potrzeby.
Studencki charakter grupa utrzymywa³a do 1983 roku, kiedy to pierwszy raz zetknê³a siê z zadaniem,
które wykracza³o poza ¶rodowisko akademickie.
By³o to widowisko plenerowe, "Kaszubi pod Wiedniem" realizowane we wrze¶niu 1983 roku
na zaproszenie w³adz Miasta Chojnice
w trzechsetn± rocznicê odsieczy wiedeñskiej króla Jana III Sobieskiego. Ta nietypowa dla kameralnej grupy studentów
produkcja w której bra³o udzia³ oko³o 15 aktorów, ok. 100 statystów i kilka tysiêcy widzów,
usamodzielni³a zespó³. Zmieni³a jego oblicze. Zaczêto postrzegaæ go ju¿ nie tylko jako teatr studencki.
Aktorzy równie¿ przeszli pewien prze³om. Ich praca przesta³a mieæ wymiar "okoliczno¶ciowej potrzeby".
Zaczê³a stawaæ siê sposobem ¿ycia. Wraz ze zmian± charakteru grupy zmieni³a siê równie¿ jego nazwa.
Od 1983 roku grupa przyjê³a nazwê Teatr STOP. Swoj± kilkuletni± wspó³pracê z Teatrem rozpocz±³ znany
(nie tylko w ¶rodowisku s³upskim) re¿yser - Stanis³aw Miedziewski.
To on wniós³ do grupy dba³o¶æ o aktorski profesjonalizm.
Ten okres scenicznych poszukiwañ, niezwykle bogaty w udane festiwalowe konfrontacje,
zarówno krajowe jak i zagraniczne, trwa³ do roku 1993.
Od 1992 roku Teatr STOP na dobre zacz±³ cyklicznie realizowaæ swój program szeroko rozumianej edukacji,
staj±c siê z wyboru teatrem edukacyjnym.
Zespó³ nawi±za³ wspó³pracê z wieloma szko³ami w ca³ym kraju, realizuj±c:
- programy edukacyjne dla przedszkoli;
- spektakle edukacyjne dla m³odzie¿y wszelkiego typu szkó³ (podstawowe, dawne gimnazjalne i ponadgimnazjalne,
a tak¿e szko³y wy¿sze) - autorskie Warsztaty Teatralno-Dramowe dla m³odzie¿y;
- Warsztaty Dramowe w ¶wietlicach socjoterapeutycznych i ogniskach TPD;
- Seminaria i Warsztaty Technik Teatralno-Dramowych dla nauczycieli, bibliotekarzy, pedagogów, dyrektorów szkó³,
instruktorów teatralnych; - miêdzynarodowe edukacyjne sympozja teatralne;
- w³asne wydawnictwo publikacji i artyku³ów.
Edukacyjny profil swej pracy Teatr STOP utrzymuje do dnia dzisiejszego.
II DOTYCHCZASOWI ARTY¦CI ZESPO£U
A k t o r z y:
Penelopa Atkinson, Hubert Bilewicz, Jola Bosiacka, El¿bieta Centkowska Tarczyñska, Piotr Ceranowski,
Krzysztof Hrabia Cie¶lewicz (†), Jacek D±browski, Jacek Dziembaj, Wies³aw Gasek, Mieczys³aw Giedrojæ,
Marta Gliniecka, Teresa Gliniecka, Miros³aw Gliniecki, Jacek Górawski (†) , Leszek Gwardzik, Jacek Ig³a,
Daniel Kalinowski, Dorota Kod¼, Zbigniew Konieczka, Dorota Kowalska-Sip, Danuta Koz³owska, Marek Król,
Gra¿yna Krzaczkowska, Miros³aw Kupiec, Marek Litecki, Roman £angowski, Rafa³ Makarewicz, Zofia Makowska,
Lucyna Maksymowicz, Tadeusz Matwijewicz, Anna Mercik, Isadora Miedziewska, Maurycy Miedziewski,
Stanis³aw Miedziewski, Jacek Mi¶, Marzena Mo¿d¿er-Fabich, Ma³gorzata Nie¶cior-Trenczak, Grzegorz Opolski,
Zdzis³awa Or³owska, Tomasz Piekarski, Bogus³aw Pobiedziñski, Bohdan Statkiewicz, Ma³gorzata Szota,
Jaromir Szroeder, Pawe³ Szroeder, Wojciech Szroeder, Rudolf Trenczak, Micha³ Tuszyñski, Ma³gorzata Warcho³,
Gra¿yna Wijatyk, Ewa Wo³czyk, Alicja Zapart
G o ¶ c i n n i e:
Irina Afanasjewa (Teatr Bia³y Clown), Mi³a Bogen (Iwona Stolarska)(Teatr BLIK), Wojciech Klepuszewski Teatr BLIK),
Andrzej Talkowski(Teatr Szczê¶cie i Kabaret Kuzyni), Niko³aj Weprew(Teatr Bia³y Clown)
M u z y c y:
Andrzej Anderman - tr±bka i syntezator, Alicja B³aszczyk - flet, Waldemar Bochniarz - saksofon,
Andrzej Cholewa- syntezator, Marta Gliniecka - keyboart, Zbigniew Kuszlewicz - gitara,
Artur Szeryf Or³owski - saksofon, Jaromir Szroeder - akordeon i saksofon,
Wojciech Szroeder - gitara i flet poprzeczny, Teresa ¦liwowska - skrzypce,
Waldemar Tomaszewski - tr±bka
P l a s t y c y:
Krzysztof Grzesiak (†), Tadeusz Matwijewicz, Stefan Morawski (†), Maciej Olesiñski, Andrzej Szczep³ocki,
Marian Thiede, Waldemar Czarny Waszkiewicz, Ryszard Zaj±c
F o t o g r a f o w i e:
Bartosz Arszyñski, Jurij Borisowicz (Rosja-So³owki), Jadwiga Girsa-Zimna, Tadeusz Kaczyñski,
Stanis³aw K±tnik, Dariusz Krzosek, Jan Maziejuk, Rafa³ Nosewicz, Zbigniew Suliga, S³awomir ¯abicki
A k u s t y c y i r e ¿ y s e r z y ¶ w i a t ³ a:
Tadeusz Balik, Piotr Eichler, Kuba Kowalski, Jacek Lanckowski, Piotr Samulak, Andrzej Wiatr
R e ¿ y s e r z y:
Bogdan Kochanowski, Stanis³aw Miedziewski
K o n s u l t a c j e:
konsultacje re¿yserskie - Antoni Franczak, Ryszard Kotecki, Pawe³ Nowicki,
Wiktor Panow (Rosja), Jupi Podlaszewski
konsultacje pedagogiczne - dr hab. El¿bieta Gawe³-Luty, dr Mariola Szczepañska, dr Lucyna Maksymowicz
konsultacje literackie - dr hab. Zbigniew Zielonka (†)
konsultacje kultury zdrowotnej - dr hab. Agnieszka Zalewska-Meler
III FESTIWALE I SEMINARIA ORGANIZOWANE PRZEZ TEATR STOP (wspólnie z OT Rondo SOK S³upsk)
- M. Gliniecki - Dyrektor Miêdzynarodowego Forum Teatru Niesfornego TOTUS MUNDUS...
1986 – I TOTUS MUNDUS; S³upsk - Koszalin;
1988 – II TOTUS MUNDUS; S³upsk;
1990 – TOTUS MUNDUS (go¶cinne); Archangielsk i Wyspy So³owieckie;
1991– III TOTUS MUNDUS; S³upsk - Chojnice;
- M. Gliniecki - Komisarz Edukacyjnych Projektów Teatralnych Unii Europejskiej PHARE
- L. Maksymowicz - Konsultant ds. Edukacji Projektów Teatralnych Unii Europejskiej PHARE
1999 – Sympozjum TEATR A DZIECKO SPECJALNEJ TROSKI, S³upsk;
2001– Sympozjum TEATR EDUKACYJNY - KOMUNIKACJA BEZ GRANIC,
S³upsk - Bornholm
- M. Gliniecki - Dyrektor Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
2004 – SCENA TEATRU DLA ¯YCIA, S³upsk
IV WYBRANE FESTIWALE Z UDZIA£EM TEATRU STOP
1980/86 - Kielce – Ogólnopolski Przegl±d Teatrów Studenckich START
1986 - Che³m – Ogólnopolski Przegl±d Teatrów ¬RÓD£O
1986 - Stalowa Wola – IX Prezentacje Teatrów Dramatycznych
1987-88 - Krosno – I i II Festiwal Teatrów Ulicznych
1988 - Rosja Miêdzynarodowy Festiwal Teatrów STUDIO (Archangielsk i Wyspy So³owieckie)
1988-89 - Warszawa Festiwal ¯ycia
1990/92 - Jelenia Góra X i XII Miêdzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
1990 - Kraków Krakowskie Lato Teatralne
1990 - Niemcy
1990-91 - Rosja (Archangielsk i Wyspy So³owieckie)
1991 - Zamo¶æ I Strange Festiwal FORTALICJE’91
1991 - W³ochy (Piacenza)
1992 - Hiszpania (EXPO - Sewilla)
1992 - Chojnice Festiwal Teatrów Ulicznych
1992 - Stalowa Wola Festiwal Wyobra¼ni
1992 - Kraków Inauguracja Miesi±ca Kultury Europejskiej
1992 - Wroc³aw Festiwal Teatrów Ulicznych
1993 - Dania, Francja (Avinion)
V WYSTÊPY GO¦CINNE
1989-90 - Polski Teatr Pantomimy BLIK (Koszalin) - Jupiego Podlaszewskiego.
w spektaklach: - „Ostatni taniec” („The last dance”)
- „Strach na wróble” („Scarebird”) - spektakl autorski Miros³awa Glinieckiego i Wojtka Klepuszewskiego.
Tournee w Anglii i Szkocji (26.01 – 4.03.1990).
1994 - Teatr RONDO (S³upsk) - Antoniego Franczaka.
w spektaklach plenerowych: - „Don Kichot”
VI PUBLIKACJE
Artyku³y:
Gliniecki M. (1998), Niesforny wobec... W: Koniec teatru alternatywnego? Pod red. D. Kalinowskiego.
S³upsk: Katedra Filologii Polskiej WSP
Gliniecki M. (1999), Refleksje z edukacyjnych dzia³añ teatru STOP. W Teatr a dziecko specjalnej troski, dzie³o cyt.
Gliniecki M. (2001), Teatr ku cz³owiekowi. W Teatr edukacyjny - komunikacja bez granic, cyt.
Gliniecki M. (2004), Teatr mo¿e byæ ¼ród³em szczê¶cia. W TEATR Terapia–Edukacja–Asertywno¶æ–Twórczo¶æ–Rozwój, cyt.
Druk zwarty:
Gliniecki M., Maksymowicz L. (1998), Spotkanie z dram±. Przyk³ady zabaw, æwiczeñ i gier dla ka¿dego. S³upsk: ODN, ss.44
Redakcja:
Teatr a dziecko specjalnej troski. (1999), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk:
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.266
Teatr edukacyjny - komunikacja bez granic. (2001), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk:
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.240
TEATR Terapia – Edukacja – Asertywno¶æ – Twórczo¶æ - Rozwój. (2004), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk:
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.196
VII SPEKTAKLE TEATRALNE
„Próba” – III’1980 Kielce - monodram z sekwencj± zbiorow± wg. T. Ró¿ewicza;
(re¿. sc. Miros³aw Kupiec)
„Legenda o P±¶ku Walecznym” – V’1980 S³upsk - program kabaretowy; (re¿. sc. Miros³aw Kupiec) „Mro¿kojada” – XI’1980 S³upsk - program kabaretowy; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „Narodziny” – I’1981 S³upsk - spektakl sceniczny - mimodram; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „SKARPETY” – V’82 S³upsk - spektakl sceniczny - mimodram; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „¯MIJA” – IV’1983 S³upsk - spektakl sceniczny; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „Kaszubi pod Wiedniem” – 24 IX’1983 Chojnice - widowisko plenerowe; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „Dialogus Pastoralis” – III’1984 S³upsk - spektakl sceniczny; (re¿. Stanis³aw Miedziewski, sc. Miros³aw Gliniecki) „SEKSTET” – 1985 S³upsk - spektakl sceniczny - ponad 100 prezentacji; (re¿. Stanis³aw Miedziewski, sc. Miros³aw Gliniecki) „hi fi” – V’1985 S³upsk - spektakl uliczny; (re¿. sc. Miros³aw Gliniecki) „Teatr staropolski” – 1985 S³upsk - spektakl edukacyjny; „Kameleon” – V’1987 S³upsk - spektakl uliczny inspirowany Witkacym; „Cytat z Becketta” – XII’1987 S³upsk - spektakl uliczny; „Strach na wróble” („Scarebird”) – spektakl dla dzieci i m³odzie¿y; I’1990 S³upsk - premiera polska, 28’I 1990 Cambridge - premiera angielska, „S³odki niedzielny poranek” – V’1990 S³upsk - spektakl uliczny; „Kameleon II” – V’1990 S³upsk - spektakl uliczny - ponad 200 prezentacji „PAR FORCE” – IV’1991 S³upsk - spektakl uliczny; „Mim i Clown” – 1991 - spektakl edukacyjny – S³upsk; wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ) „DEALER” – 1998 18 IV’Parchowo, 19 V’Silno - spektakl sceniczny - prawie 600 prezentacji (sc. Miros³aw Gliniecki) „Clownada” – 2001 S³upsk - spektakl edukacyjny; wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ) „Pantomima” – 2001 S³upsk - spektakl edukacyjny; wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ) „BEZNIKOTYNEK” – XI’2005 S³upsk - spektakl edukacyjny dla dzieci sze¶cioletnich (oddzia³ „0”) oraz uczniów klas I-III; wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ) VIII WARSZTATY TEATRALNO-DRAMOWE DLA M£ODZIE¯Y Prowadzone s± regularnie od 1992 roku na terenie ca³ego kraju. Rocznie ponad 10 cztero-piêciodniowych warsztatów IX WARSZTATY TECHNIK TEATRALNO-DRAMOWYCH DLA NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW, Realizowane systematycznie od 1999 roku w ca³ym kraju. X NAGRODY I WYRÓ¯NIENIA (indywidualne i zespo³owe) Ministerstwa Kultury i Sztuki (1987) - dla zespo³u za spektakl "SEKSTET"; Ministra Kultury i Sztuki (1988) - dla zespo³u; Nagroda G³ówna BLI¯EJ TEATRU Towarzystwa Kultury Teatralnej (1994) - dla zespo³u; Nagroda Wojewody Koszaliñskiego (1996) - dla Miros³awa Glinieckiego; Nagroda G³ówna Instruktora Roku BLI¯EJ TEATRU Towarzystwa Kultury Teatralnej (1996) - dla Lucyny Maksymowicz; Nagroda Prezydenta Koszalina (1997) - dla Miros³awa Glinieckiego; Nagroda Wojewody Koszaliñskiego (1998) - dla Lucyny Maksymowicz;
(re¿. Miros³aw Gliniecki i Stanis³aw Miedziewski)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki i Wojtek Klepuszewski)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki i Tadeusz Matwijewicz)
w których bierze bezpo¶redni udzia³ ponad 200 osób, a oko³o 1000 osób uczestniczy w pokazach fina³owych.
BIBLIOTEKARZY I INSTRUKTORÓW
Rocznie kilkana¶cie warsz w ró¿nych cyklach: jedno lub dwudniowych.