9,786,716 wizyt
Gości online: 1

55 Międzynarodowy Dzień Teatru - Nagrody ITI

ITI (International Theatre Institute) - to międzynarodowa pozarządowa organizacja założona w 1948 przez UNESCO,
mająca na celu propagowanie wiedzy o teatrze i zwiększenia międzynarodowej współpracy teatralnej.
Obecnie istnieje ponad 100 ośrodków narodowych ITI.

         Polskie Centrum ITI zostało założone w 1958 roku.
ITI powstało w celu promocji i międzynarodowej wymiany informacji na temat teatru,
pobudzenia kreacji i zwiększenia współpracy ludzi teatru; uświadomienia opinii publicznej wagi sztuki
i artystycznej kreacji w życiu codziennym, w celu wzmocnienia przyjaźni i więzi międzyludzkich.

                  Zarząd Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
przyznaje rokrocznie (od 1983 roku) Nagrody im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
za wybitne osiągnięcia w propagowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie

        Powołane przez Zarząd Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI Jury w składzie:
Konrad Szczebiot
(Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego),
Dariusz Kosiński
(Instytutu Teatralny im. Z. Raszewskiego),
Lech Sokół
i Barbara Osterloff (PO /ITI/)
oraz Agnieszka Koecher-Hensel jako przedstawiciel Zarządu PO ITI
uchwaliło jednomyślnie, że nagrodę tę otrzymuje
Profesor Richard Gough, propagator polskiego teatru eksperymentalnego.
 

 

Richard Goudh

 foto: https://www.aber.ac.uk/en/tfts/staff/rig/ 

Richard Gough

(Wielka Brytania)

teatrolog, performatyk, reżyser, organizator.
Jeden z głównych propagatorów działalności teatru Jerzego Grotowskiego, Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”,
czy twórczości Tadeusza Kantora w Wielkiej Brytanii.
W ostatnich latach wspiera także artystów polskiego teatru eksperymentalnego,
jak Teatr Ósmego Dnia, czy Akademia Ruchu.
Konsultant i członek Rady Programowej (Editorial Board) anglojęzycznego pisma on-line „Polish Theatre Jurnal”,
służącego propagowaniu polskiego teatru i polskiej teatrologii.

Dyrektor Centre for Performance Research w Aberystwyth w Walii,
jednego z najważniejszych centrów teatralnych poszukiwań w Europie.
Centrum to zrealizowało wiele międzynarodowych projektów artystycznych i badawczych.

Założyciel znanego w Europie Cardiff Laboratory Theatre.
Wyreżyserował ponad 70 spektakli.
Jest też redaktorem naczelnym cenionego pisma Performance Research (The Journal of Performance Arts)
i wykładowcą na uniwersytecie w Aberystwyth w Walii.

źródło: https://www.facebook.com/ITIPoland

 

***

        Nagroda Sekcji Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka ITI dla polskiego twórcy
za promowanie polskiej kultury teatralnej za granicą.

Andrzej Szczytko

foto: http://www.gudejko.pl/andrzej_szczytko_50379 

Andrzej Szczytko
(Polska)

       aktor, reżyser i pedagog, działający w Charkowie, na Ukrainie. Twórca teatru traumy.
W latach 1991-1993 zorganizował w USA Polską Grupę Teatralną (tzw. Teatr Polski w Nowym Jorku).
Od początku 2012 roku reżyseruje w Ukraińskim Akademickim Teatrze Dramatycznym
im. Tarasa Szewczenki w Charkowie,
gdzie w ostatnich latach stworzył spektakle oparte na polskiej literaturze, jak „Żegnaj Judaszu” I. Iredyńskiego,
czy „Antygona w Nowym Jorku” J. Głowackiego.  

źródło: https://www.facebook.com/ITIPoland

 

***

Teatralna Książka Roku 2015

HALINA WASZKIEL TRUDNE LATA. TEATR WARSZAWSKI 1815-1868  

Teatralna książka 2015 roku

foto: https://bilety.narodowy.pl/towary/szczegoly.html?id=83

Sekcja Krytyków Teatralnych PO ITI w składzie:
Elżbieta Baniewicz
, Maria Napiontkowa, Magdalena Raszewska wybrała TEATRALNĄ KSIĄŻKĘ ROKU 2015.
Nagrodę tę otrzymała praca Haliny Waszkiel Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868, Wydawnictwo: Teatr Narodowy 2015
- za nowatorskie przedstawienie dziejów warszawskiego teatru międzypowstaniowego, rewizje dotychczasowych opinii na ten temat
i nakreślenie obrazu kształtowania się potężnego koncernu teatralnego WTR (Warszawskich Teatrów Rządowych),
podporządkowanego zaborczym urzędnikom.

To pierwsza monografia najmniej znanego okresu dziejów Teatru Narodowego - czasów,
w których musiał odnaleźć się po upadku państwa.
Stracił swą nazwę, ale zyskał nowy budynek. Próbował działać w warunkach policyjnego terroru,
wspierać powstanie i przetrwać jego upadek.
W najtrudniejszych warunkach pozostawał „teatrem narodowym” – miejscem, gdzie naród mógł przyglądać się sam sobie.

źródła: https://www.facebook.com/ITIPoland

https://bilety.narodowy.pl


 Autorka książki
    

Images: Diana2012.jpg

foto: http://www.teatr-pismo.pl/czytelnia/834/lalka,_czyli_animant/

 
Halina Waszkiel

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim,
następnie asystent w Zakładzie Literatury XIX wieku w białostockiej Filii Uniwersytetu Warszawskiego
i na białostockim Wydziale Lalkarskim warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej,
redaktor w Dziale Wydawniczym Muzeum Narodowego w Warszawie i wieloletni kustosz Muzeum Teatralnego w Warszawie.
Wykłada w warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku).
Autorka prac z zakresu teatru i dramatu XIX i XX Wieku, monografii Stanisław Bogusławski,
a także esejów i recenzji dotyczących teatru, dramatu oraz teatru lalek.

źródła: https://akademiateatralna.files.wordpress.com