O
TEATRZE STAROPOLSKIM (1985r.)
Spektakl "O TEATRZE STAROPOLSKIM" był jednym z pierwszych
teatralnych programów edukacyjnych, jakie realizowali aktorzy
Teatru STOP. Forma teatralnych lekcji stanowiła próbę
niekonwencjonalnej edukacji w której istotną rolę odgrywał nie
werbalizm, ale to, co w sztuce jest najbardziej istotne - p r z e ż
y c i e.
Uczniowie uczestniczyli w improwizowanych scenach, współgrając w
drugiej części programu z aktorami: przebudzenie Pasterzy, wejście
Trzech Króli, złość i lęk Heroda, czy też zabawne intermedium
Starca i Śmierci. Atrakcyjności działaniom Teatru STOP dodawały
kostiumy, rekwizyty i elementy scenografii oraz rzetelność
wykonania, nawet wówczas, gdy warunki przestrzenne prezentacji były
bardzo trudne. Zawsze potrafili zaaranżować przestrzeń zastaną,
tak aby spełniała warunki dla zaistnienia teatru.
Adresatem spektaklu była młodzież szkół podstawowych.
Realizacja programu odbywała się głównie w szkołach oraz domach
kultury dawnego
województwa słupskiego, koszalińskiego i gdańskiego.
Spektakl cieszył się powodzeniem wśród młodych widzów. Zyskał
również uznanie ówczesnych władz, bowiem stanowił część
- pilotowanego przez Kuratorium Oświaty i Wychowania, Teatr
Dramatyczny oraz Wojewódzki Dom Kultury - ogólnego programu edukacji
teatralnej w szkołach województwa słupskiego.
*
"(...) aktorzy [Teatru STOP] starają
się pokazywać dany temat w różnych konwencjach. Jeśli jest nim
na przykład biblijna opowieść o narodzinach Chrystusa (z lekcji:
"Teatr staropolski") prezentuje się go najpierw w sposób
tradycyjny, po czym mówiąc o umowności znaków teatralnych
przedstawia się tę samą scenę przy pomocy kodu współczesnego,
awangardowego.
Wyjaśnianie i prezentacja to pierwszy etap lekcji-zabawy. Kolejnym jest włączenie
uczniów w przygotowywany właśnie fragment spektaklu: stworzenie im możliwości
bycia przez chwilę aktorami. I w tym momencie najpełniej realizuje się
postulat poznawania sztuki poprzez przeżycie. Wreszcie ostatnim elementem
spotkania staje się powtórzenie, utrwalenie materiału (...).
(...) istotne jest organizowanie przestrzeni - zarówno z wykorzystaniem
światła, jak i muzyki. Stąd też uwagę zwraca się na aktorstwo,
ukazując nie tylko sposoby kreacji, ale i przygotowania zakulisowe do wyjścia
na scenę: rozgrzewkę, charakteryzację itd.
Uruchomiona wyobraźnia uczniów sprawia, iż często podejmują próbę
nazywania rzeczy przez nich widzianych, a także spontanicznego reagowania
na sytuacje teatralne.(...)"
Anna
Ingielewicz
"Gry
i zabawy" SCENA Nr 3/1987
*
O B S A D A:
|
Prologus, Król
|
-
Wojciech Szroeder |
Herod, Starzec, Pasterz II
|
-
Mieczysław Giedrojć |
Sługa, Pasterz I, Rabin I
|
-
Bogusław Pobiedziński |
Śmierć, Rabin II i Narracja
|
-
Stanisław Miedziewski |
Pielgrzym, Anioł i Sługa Heroda
|
-
Mirosław Gliniecki
|
scenariusz i reżyseria
|
Mirosław Gliniecki
-
&
Stanisław
Miedziewski |
|
*
|
|