Co
może znaczyć teatr w szkole?
_____________________________
Jeżeli
przyjmiemy ogólne i szeroko pojęte definicje: wychowania -
jako oddziaływania bodźców i doświadczeń wywołujących względnie
trwałe skutki w różnych sferach rozwoju człowieka oraz profilaktyki
- jako działań zapobiegających niepożądanym zjawiskom w rozwoju
i zachowaniu się ludzi, to możemy zakwalifikować teatr do
istotnych instrumentów programów wychowawczo - profilaktycznych.
Piętnaście lat
temu, po ukończeniu
studiów pedagogicznych,
podjęłam pracę
nauczyciela nauczania
początkowego w
średniej wielkości
wiejskiej szkole.
Realia -
szkolna bieda, szarość,
rutyna. Mój problem
- co
mogę zrobić, aby
ubarwić szkolną
rzeczywistość i
lepiej wyposażyć moich
uczniów na
dalszą drogę? Zaczęłam
bawić się
z dziećmi
w teatr. Moja
przygoda teatralna
zaczęła się
w czasie
studiów. Działałam wówczas
w teatrze
studenckim „STOP”
i zdobyłam
kwalifikacje instruktorskie.
Rozpoczynając pracę
w szkole
postanowiłam wykorzystać
nabyte umiejętności
w działalności
pozalekcyjnej. Stworzyłam
szkolny zespół teatralny.
Pierwsza grupa
była bardzo
liczna i zróżnicowana wiekowo (uczniowie klas IV- VIII ),
ponieważ przyjęłam
wszystkie chętne
dzieci. Pracę
zaczynaliśmy od
podstaw - od budowania
wzajemnych więzi,
ustalania określonych
reguł zachowania
w zespole i
poznawania elementarnych
zasad komunikacji
artystycznej. Efektem całego
cyklu działań
były prezentacje.
Taka bowiem
jest formuła
teatru -
pokaz, czyli konfrontacja
na linii aktor -
widz. Przez cały
okres pracy
z tą
grupą odczuwałam
pewien niedosyt
wynikający z
ograniczonych możliwości
oddziaływania ( próby odbywały
się tylko
dwa razy
w tygodniu ) .
Teatr był jednak dla
dzieci niezwykle
atrakcyjny. Szybko wzbudził
zainteresowanie całej
szkoły, jak również
moich pierwszaków.
Stanowił jedną, a
wtedy może
jedyną, formę ciekawego,
aktywnego spędzania
czasu wolnego.
Ubóstwo życia
kulturalnego na
wsi, a szczególnie
skromne propozycje
działalności pozaszkolnej
dla dzieci,
sprowokowały mnie
do szerszego
spojrzenia na
teatr jako
formę oddziaływania
pedagogicznego. Postanowiłam
pracować „teatralnie"
z całą
swoją klasą. Po
kilku miesiącach
pracy w
szkole prowadziłam
więc niejako
dwie grupy
- zespół
teatralny i
swoją teatralną
klasę. Ta druga
forma wydawała
mi się
bardziej satysfakcjonująca
i efektywna
przede wszystkim
ze względu
na możliwość
dłuższego kontaktu z
dziećmi oraz
szansę zaoferowania
im pełniejszego
wachlarza propozycji
rozwijających ekspresję
twórczą. Pozwalała też
polubić uczniom szkołę
i nie
kojarzyć jej
wyłącznie z
nauką. Swój styl
pracy zachowałam
do dziś, realizując
tylko różne formy.
Czasami przygotowuję
przedstawienia z
wybraną grupą
dzieci, innym razem
obsadę aktorską
stanowi cała
klasa. Zawsze jednak
proces tworzenia
jest wspólnym
przeżyciem dla
wszystkich - tych grających
i tych obserwujących.
Ma to
duże znaczenie
w budowaniu
klasowych więzi emocjonalnych.
Teatr staje
się elementem
wyróżniającym moją
klasę na
tle szkoły.
Stwarza dzieciom
możliwość wyodrębniania
siebie z
szerokiej, szkolnej społeczności.
Rosnące zagrożenia
cywilizacyjne zmuszają
do refleksji
i szukania środków
wspomagających i
zwielokrotniających pożądane
oddziaływania na rozwój
osobowości. Coraz częściej
mówi się
o profilaktyce,
stopniowo rozszerzając
jej zakres. W
mojej szkole
w formie
odrębnych zajęć
pozalekcyjnych prowadzony
jest program
profilaktyczno - wychowawczy
pod nazwą „Spójrz
inaczej”. Od dwóch
lat, czyli od
momentu zdobycia
odpowiednich kwalifikacji,
realizuję ten
program wzbogacając
go o
techniki teatralne.
Takie zajęcia
to dla
mnie dodatkowy
czas pozwalający
na głębszy
kontakt z
klasą ( zajęcia profilaktyczno
– wychowawcze prowadzę
we własnej
klasie). Zasygnalizowałam
tu jedynie
trzy dziedziny
funkcjonowania teatru
w szkole:
·
teatr
jako pozalekcyjna
działalność artystyczna,
·
teatr
jako środek
pracy dydaktyczno
- wychowawczej,
·
teatr
w profilaktyce
uzależnień.
Już te
trzy sfery
wskazują, że pewne
oddziaływania są
wspólne i
pozwalają nauczycielowi
na rozwijanie i
wzmacnianie określonych
umiejętności dziecka
w różnych
sytuacjach edukacyjno-
wychowawczych. Dzisiaj już
nikt nie
ma wątpliwości,
że aktywność
dramatyczna stwarza
uczestnikom możliwość
swobodnego wypowiadania
się i
wzmacnia poczucie
odwagi w
wyrażaniu własnych
opinii, co pomaga
na przykład w nawiązywaniu
kontaktów i zwiększeniu
komunikatywności, a przez
to zmniejsza
stres wynikający z ograniczenia
interakcji międzyludzkich,
które niesie współczesność.
Indywidualizacja procesu
dydaktyczno- wychowawczego,
którą umożliwia
nauczycielowi stosowanie
technik teatralnych
, pozwala
dziecku na
głębsze poznanie
siebie, na zwiększenie
poczucia własnej
wartości, na wyodrębnienie
siebie ze
społecznego tła,
co w
dalszym etapie
rzutuje na
jakość pełnionych
ról społecznych.
Także nabyte
umiejętności współdziałania
i współpracy
w grupie
teatralnej czy
klasie pozwalają
na większą otwartość
i tolerancję
w kontaktach
międzyludzkich, a przez
to zmniejszają
agresję i
uwrażliwiają na
drugiego człowieka.
Świadomość wartości
, jakie wnoszą
do procesu
edukacji techniki
teatralne, nie przyczynia
się jednak
do zwiększenia
liczby szkolnych
grup teatralnych.
Przykłady wzajemnych
powiązań między
wspomnianymi formami
oddziaływania przez
teatr można
mnożyć . Jednakże trzeba
też pamiętać,
że w
każdej dziedzinie
dominuje nieco
inny cel, co
ma znaczący
wpływ na
charakter pracy
nauczyciela czy
instruktora.
Działalność w
teatrze nastawiona
jest przede
wszystkim na
prezentację artystyczną.
Proces przygotowawczy
ma na
celu wykształcenie
umiejętności w
miarę perfekcyjnego
wykonania i
osiągnięcia sukcesu.
Przez sukces
rozumiem radość
wspólnego tworzenia,
a perfekcja
polega na
poszukiwaniu własnych
środków wyrazu
w trakcie
tego procesu. Umożliwia
to dziecku
poznanie i
doświadczanie siebie,
a poprzez
to przełamywanie
własnych ograniczeń
i odkrywanie
nowych możliwości.
Funkcjonowanie w
fikcyjnej rzeczywistości
spektaklu pozwala
nabrać dystansu
wobec własnej
osoby i
sytuacji oraz
w określony
sposób kontrolować
rzeczywistość.
Zadaniem instruktora
jest nie
tylko czuwanie
nad poprawnością
formy artystycznej,
ale również
stworzenie bezpiecznej
atmosfery w
grupie, co stanowi
podstawowy warunek
rozwoju dziecka,
a tym
bardziej rozwijania
jego aktywności
twórczej. Specyfiką
pracy teatralnej
jest udział
w przeglądach i festiwalach.
Ma to swoje dobre
i złe
strony. Pozytywne znaczenie
to między
innymi:
·
atrakcyjność
wyjazdu,
·
nabywanie
umiejętności radzenia
sobie w nowym
środowisku,
·
kształtowanie
kultury zachowania,
·
nawiązywanie
nowych kontaktów,
·
możliwość
występu przed
nową publicznością,
·
konfrontacja
z innymi
zespołami.
Negatywny wpływ
ma forma
rywalizacji i
poczucie porażki
w przypadku
pozostania niezauważonym.
Organizatorzy imprez
dla dzieci
zapominają często,
że wystarczy
symboliczna nagroda
w postaci
dyplomu czy
plakietki festiwalu,
aby uczestnik
czuł się
usatysfakcjonowany. Dyskomfortem,
zarówno dla
instruktora, jak i
młodych wykonawców
jest poczucie
odpowiedzialności za
brak nagrody
przed społecznością
szkolną ( mam tu
na myśli
przede wszystkim
nieprzychylne opinie i
oceny grona
pedagogicznego i
dyrekcji), dla której
miarą sukcesu
jest konkretne
wyróżnienie, a
nie całokształt
działań rozwijających
kreatywność dzieci.
Dlatego istotne
wydaje się
uświadamianie dzieciom,
że ich
spotkanie z
teatrem to
zabawa i
przygoda, że odbiór
sztuki jest
sprawą indywidualną,
że w teatrze
ważna jest
reakcja i
akceptacja publiczności,
a nie
wybranego jury,
że w
końcu dla
samych aktorów
znaczenie ma
cały proces
prowadzący do
przedstawienia .Świadomość
tych prawd
pozwala radośniej
tworzyć i
zachować dystans
do werdyktów
jury.
W klasie
obowiązuje odmienna
specyfika pracy.
Wszelkim działaniom
nauczyciela powinna
przyświecać chęć
dotarcia do
każdego ucznia .
Stosowanie technik
teatralnych w procesie
dydaktyczno–wychowawczym
stwarza możliwość
indywidualizacji. Szczególnie
podkreślam znaczenie
tego procesu
w oddziaływaniach
wychowawczych. Osiągnięcie
sukcesu przez
dziecko (a za
sukces uważam
dążenie do
maksymalnego rozwijania
i wykorzystania
własnych możliwości)
zależy w
dużej mierze
od poznania
i zaakceptowania
siebie oraz
od umiejętności
funkcjonowania w
grupie.
Indywidualizacja w
moim rozumieniu,
to nie
tylko stawianie
wymagań na
miarę możliwości
(o czym często
mówi się
w aspekcie
dydaktycznym), to również
traktowanie każdego
ucznia jak
dziecka „szczególnej
troski”. Bo przecież
takiej troski
wymaga zarówno
dziecko:
·
nieśmiałe
, wstydliwe , jak i
nadpobudliwe;
·
nieakceptowane
lub wykolejone
społecznie , jak i
dominujące w
grupie;
·
z
rodziny o
niskim, jak i
bardzo wysokim
statusie materialnym;
·
z
widocznymi zaburzeniami
rozwoju fizycznego
lub psychicznego,
jak i z
mniej uzewnętrznionymi
deficytami psychofizycznymi.
Teatr poprzez
wielokierunkowość oddziaływań
pobudza różne
poziomy funkcjonowania
człowieka, rozwijając
jego umiejętności twórcze. We
współczesnym świecie
podkreśla się
wartość kreatywności,
która pozwala
łatwiej rozwiązywać
problemy i
dostosowywać się
do warunków
życia. Twórczość nie
jest darem
danym od
Boga wybrańcom.
Moim zdaniem, to
postawa umożliwiająca
pokonanie schematów
myślenia i
działania. W
procesie twórczym
ważne jest
być ciekawym,
umieć obserwować
i na
nowo spojrzeć
na znane
rzeczy i
zjawiska. Tak rozumiana
kreatywność, będąca naturalną
formą działalności
dziecka, szczególnie w
pierwszych latach
jego życia,
powinna być
doskonalona na
wszystkich etapach
edukacji. Szkoła nie
zawsze wywiązuje
się z
tej funkcji. Mądry
nauczyciel będzie
więc dążył
do rozwijania
naturalnej ekspresji
twórczej, która pozwoli
jego uczniom
lepiej rozumieć
siebie i
świat.
Oprócz technik
teatralnych stosowanych
jako element
lekcji w
pracy z
całą klasą,
można prowadzić
także cykl zajęć
zakończonych prezentacją.
W takim
przypadku nauczyciel
(podobnie jak
w pracy
z zespołem
teatralnym) również odpowiada
za formę artystyczną
przedstawienia. Walory
wychowawcze czy
dydaktyczne oraz
życzliwa z
reguły publiczność,
którą stanowią
koledzy i
rodzice nie
powinny obniżać
wartości artystycznych
spektaklu.
Dzieci chcą
i lubią
występować na
scenie. Problemem dla
nauczyciela bywa
przydział ról
wszystkim uczniom
w tak
licznej jak
klasa grupie.
Dodatkowym utrudnieniem
są też
różne predyspozycje
aktorskie. Dobrym rozwiązaniem
jest wówczas
uwzględnienie w
scenariuszu scen
zbiorowych, wykorzystanie tzw.
„żywych dekoracji”
czy zabawa
w „prawdziwy
teatr” z
całym jego
zapleczem. Szczególnie ta
ostatnia forma
jest godna
polecenia, ponieważ obok
walorów dydaktycznych
(doświadczenie pracy
w teatrze,
poznanie nowych
pojęć ) umożliwia
przydział ról
stosownie do
predyspozycji i
zainteresowań dzieci
: od techniczno –
plastycznych (np. przygotowanie
zaproszeń, dekoracji; prowadzenie
kroniki) przez
organizacyjne (przygotowanie sali,
wprowadzanie publiczności )
po artystyczne (
gra na
scenie ) . Nauczyciel w
przydziale ról
nie może
nikogo pominąć, a
ponadto musi
stworzyć takie
warunki ich
odgrywania, aby były
dla młodych
wykonawców bezpieczne
.Przydział stosownych
do możliwości i
zainteresowań zadań pozwala
każdemu dziecku
aktywnie uczestniczyć
w procesie
tworzenia . Uświadamia mu,
że jest
szanowane i
akceptowane, co pozwala
na bezstresowe
funkcjonowanie w
klasowej społeczności
.
Teatralizacja zajęć
profilaktycznych , szczególnie
w nauczaniu
początkowym, gdzie naśladownictwo
i zabawa
są naturalną
formą działalności
dzieci, pozwala im
pełniej przeżyć
i zrozumieć
poruszane tematy
. Programy profilaktyczno
– wychowawcze dla
młodszych klas
obejmują tematykę poznania
siebie , współistnienia
w grupie, dbałości
o zdrowie
i higienę . Są
więc bliskie
dzieciom, dotyczą ich
dnia codziennego.
Dzięki jednak
tworzeniu fikcyjnych
sytuacji teatralnych
na bazie
tych codziennych
doświadczeń umożliwiają
im dystansowanie
się wobec
własnej sytuacji
. Poprzez kontakt
i współdziałanie
w grupie
obserwacja osób,
zjawisk, sytuacji staje
się bardziej świadoma,
a możliwość
porównania własnych
doświadczeń i
umiejętności z
innymi dowartościowuje
każdego uczestnika
. „Odgrywanie ról”
w fikcyjnej
sytuacji stwarza
warunki do
zachowania, tak ważnej
w problemach
społecznych, anonimowości. Dzieci
słowami kreowanej
postaci
zaczynają bardziej
otwarcie mówić
o tematach
wstydliwych i
niewygodnych. Być może
właśnie wtedy
zaczynają dopuszczać
możliwość, że „inny”
nie znaczy
gorszy.
Praca teatralna
w zespole ,
klasie , profilaktyce musi
fascynować i
wzbudzać zaciekawienie
, bo wtedy
ułatwia osiągnięcie
zamierzonych skutków . Różnorodne
techniki i
formy działań ,
które stosuję
w swojej
pracy znaleźć
można w
poradnikach, przewodnikach
i opracowaniach
z zakresu
teatru, psychologii, pedagogiki, socjologii. Niektóre
pomysły zrodziły
się w
trakcie pracy
z dziećmi .
Inne, sprawdzone ćwiczenia,
stanowią już
tzw. własność publiczną.
Gry, zabawy, etiudy, ćwiczenia
oparte są
na metodzie
uczenia się
przez doświadczenie,
co intensyfikuje
przeżycia dzieci.
Techniki teatralne
można podzielić
według obranego
kryterium. W
aspekcie wymienionych
form teatralizacji
zajęć szkolnych
dokonałam luźnej
kwalifikacji wybranych
działań, ze względu
na ich
pobudzającą rolę
w rozwoju
dziecka oraz
możliwość wielokrotnego
wykorzystania w
rozmaitych sytuacjach
wychowawczo – profilaktycznych:
1.
Wzbogacanie sfery
uczuciowo – emocjonalnej
Sfera życia
emocjonalnego stanowi
częste źródło
wielu nieporozumień
w kontaktach
międzyludzkich. Stąd ważne
jest rozwijanie
u dzieci
umiejętności rozpoznawania,
wyrażania i
rozumienia własnych
oraz cudzych
uczuć i
emocji. Tłumienie uczuć
i emocji
wywołuje napięcia
, co z
kolei uzewnętrznia
się niemożnością
nawiązywania kontaktów,
konfliktowością, nietolerancją, większą
podatnością na
uzależnienia (alkohol, narkotyki). Propozycje
działań teatralnych:
·
zabawy
typu „pokaż na
hasło miną,
gestem lub
pozą”; hasła: np. radość, strach, zdziwienie, gorąco,
mama, policjant, miły zapach, fetor, ból, drzewo, świeca, deszcz,
kolor;
·
ćwiczenia
werbalne typu
„powiedz ...” jako
wybrana osoba
(dziecko, żołnierz),
·
z
wybranym uczuciem
/ emocją (tajemniczo, gniewnie), do
wybranej osoby
(niedosłyszący, małe dziecko),
w różnych sytuacjach
(daleko, w hałasie, na
koncercie), w wyimaginowanym
języku (kosmita);
·
etiudy
ruchowe, np. spacer po
łące, zachowanie w
czasie ulewy, kłótnia,
rozmowa przez telefon;
·
scenki
improwizowane, np.: proszę
mamę o
pozwolenie zatrzymania
bezdomnego kotka,
zachęcam kolegę
do wspólnej
zabawy, gniewam się
na młodszego
brata;
·
inscenizacje;
·
opracowywanie
ról do
konkretnego przedstawienia
– wczuwanie się
w rolę
i z
tej pozycji
omawianie reakcji
i zachowań
oraz poszukiwanie
własnych środków
wyrazu artystycznego;
·
zajęcia
z wykorzystaniem
dramy.
2.
Kształtowanie umiejętności samooceny
i zdobywania
poczucia własnej
wartości
Elementem zdrowej,
zdolnej oprzeć
się wpływom
patologicznym osobowości
jest poczucie
własnej wartości,
własnej tożsamości.
Obraz własnej
osoby powstaje
m. in. na bazie
informacji otrzymywanych
od innych, porównywaniu
się z
innymi, sygnałów własnego
ciała, świadomości przeżywanych
uczuć i
emocji. Przygotowanie człowieka
już od
najwcześniejszych lat
do umiejętności
wglądu we
własną osobowość
owocuje np.
w okresie
dojrzewania, gdy obraz
samego siebie
ulega często
zachwianiu, co zwiększa
podatność na
patologie społeczne.
Propozycje działań
teatralnych:
·
ćwiczenia
ruchowe , szczególnie koordynacyjne
i orientacyjne
w zakresie
ciała i
przestrzeni;
·
improwizacje
słowne i
ruchowe na
dowolny lub
podany temat;
·
ćwiczenia
i zabawy
(typu „ jaki jestem...,
jaki jesteś ..")
polegające na
rozpoznawaniu kolegów
(i szerzej: przedmiotów, zjawisk)
za pomocą
zmysłów;
·
zajęcia
z wykorzystaniem
dramy;
·
wszelka
aktywność w
teatrze, np. plastyczna, konstrukcyjna, organizacyjna –
inna niż
prezentacja na
scenie, a pozwalająca
dzieciom doświadczyć
własnych możliwości
oraz ukazać
im to
co umieją
i w
czym są
dobre.
3.
Funkcjonowanie w
grupie
Dom, szkoła , grupa koleżeńska
są miejscami, w
których dzieci
mogą zaspokoić
swoje potrzeby
psychiczne oraz
przeżyć doświadczenia
w kontaktach
z innymi. Gdy
w którymś
z tych
miejsc sytuacja
jest niestabilna,
nie daje
poczucia akceptacji
i bezpieczeństwa,
dziecko zatraca
równowagę między
nimi. Najczęściej w
przypadku trudności
w rodzinie
lub szkole
zwraca się
ku rówieśnikom
lub starszym
kolegom. Aby znaleźć
swoje miejsce
i zdobyć
uznanie z
reguły szybko
się podporządkowuje
grupie, co prowadzi do
zachowań patologicznych,
jeżeli taki
charakter ma
grupa (uzależnienia,
chuligaństwo, przestępczość). Stąd
w profilaktyce
i wychowaniu
istotne są
oddziaływania przygotowujące
do uczestnictwa w
grupie. Szczególnie ważne
jest to w
pracy z
młodszymi dziećmi,
które dopiero
uczą się
współżycia i
współdziałania. Przygotowując
dziecko do
funkcjonowania w
grupie (i szerzej – w
społeczeństwie) należy
uwzględnić m.
in. doskonalenie komunikatywności,
rozwijanie empatii
i zrozumienia
oraz ćwiczenia
zachowań asertywnych.
Propozycje działań
teatralnych:
·
ćwiczenia
dykcji i
głosu;
·
praca
z tekstem -
wygłaszanie kwestii,
recytacje, czytanie intonacyjne;
·
improwizacje
i inscenizacje;
·
ćwiczenia
i zabawy
kształtujące umiejętność
słuchania – głuchy
telefon, działanie według
instrukcji słownych
(np. rysowanie, poruszanie się), przekształcanie
wypowiedzi;
·
zabawy
ruchowe typu
„tworzenie ...”,np. zbiorowy
pomnik, maszyna w
ruchu, grająca orkiestra
oraz zabawy
w kole, np.
przekazywanie wyimaginowanego
przedmiotu zmieniającego
kształt, wielkość, ciężar;
·
odgrywanie
tych samych
scenek w
innej obsadzie
połączone z
obserwacją i
omówieniem przyczyn
i skutków
różnic;
·
zajęcia
z wykorzystaniem
dramy;
·
współpraca
przy tworzeniu
obrazu scenicznego
postaci do
konkretnego przedstawienia.
Tyle mówi
się o rozwijaniu
ekspresji dziecka,
nauczaniu przez
zabawę, pobudzaniu aktywności,
a przecież
te dążenia dotyczą
również prowadzącego
zajęcia. W
przeciwnym wypadku
będzie on
zawsze kimś
„obok”, z zewnątrz.
Czy w
takim układzie
możliwa jest
wspólna zabawa,
wzajemne zrozumienie
i zaufanie
oraz zadowolenie
i satysfakcja
z pracy ?
Z
perspektywy przepracowanych
lat i zdobytych
doświadczeń myślę,
że podjęłam
trafną decyzję
dotyczącą wykorzystania
teatru w
wielu dziedzinach
swojej pracy
pedagogicznej. Edukacja teatralna,
sprzyjając kształtowaniu
kreatywności pozwala
dzieciom lepiej
zrozumieć to,
czego teraz
doświadczają oraz
przygotowuje je
do tego,
co mogą
spotkać w
przyszłości. Dzięki wiedzy
i nabytym umiejętnościom
będą mogły
lepiej poradzić
sobie z
problemami wciąż
zmieniającego się
współczesnego świata.
|