Drama
w duńskiej szkole średniej - streszczenie
________________________________________
Związek między dramą i edukacją zawsze wywołuje u
Autorki skojarzenia z perfekcyjną sytuacją, w której ludzie żądni
wiedzy i chęci poszerzania swoich umiejętności, właśnie poprzez
środki artystycznego wyrazu (teatralne) mogą pokonywać własne słabości,
jednocześnie rozwijając się. Teatr stanowi według niej
fantastyczną możliwość przeistaczania, identyfikacji z innymi
ludźmi, przyjmowania innego sposobu myślenia. Wszystko to niewątpliwie
sprzyja rozwojowi, a taka jest przecież idea edukacji.
Autorka artykułu
możliwości wszechstronnego rozwoju osobowości upatruje w świadomym
otwarciu się na nowe doświadczenia i przeżycia, jakie oferują
nam inni i jakich my doznajemy w tworzonych sytuacjach teatralnych.
Wydarza się coś – jak sama pisze
– co jeszcze przed chwilą byłoby niemożliwe.
Przekraczanie określonej rzeczywistości poprzez obrazowe lub słowne
metafory.
Alice Østerbøg pracuje w duńskiej szkoły średniej
z młodzieżą w wieku
16-19 lat, a więc w okresie, w którym powinni być przygotowani na
wszystko, co we współczesnym świecie może się zdarzyć. W
gimnazjum prowadzi zajęcia fakultatywne z dramy, które kończą się
praktycznym i teoretycznym egzaminem po roku nauki. Oprócz tego ma
grupę uczniów o specjalnych zainteresowaniach dramowych, którzy
przygotowują specyficzne przedstawienia (np. muzyczne).
Prowadzenie zajęć z tak zwanej „wolnej dramy”
(free drama) rozpoczęła 15 lat temu, zainspirowana przez grupę
uczniów, którzy dążyli do rozwinięcia
twórczej dramy i przekształcenia
w prawdziwe przedstawienie. Wtedy uczyła tylko literatury, a
dramę wykorzystywała jako sposób pracy z tekstem w różnych
wariantach. Od tego czasu każdego
roku tworzyli nowe przedstawienie, a ona sama starała się
doskonalić pedagogiczne umiejętności w wykorzystywaniu dramy w różnych
dziedzinach i na różne sposoby.
Zdaniem Autorki współcześni młodzi ludzie zmienili się
od czasu, kiedy rozpoczynała pracę w szkole. Oczywiście, jak
wszyscy dorastający w tym
wieku nastolatkowie, są bardzo wrażliwi, ale nie zawsze umieją i
chcą wykorzystać dramę do odkrywania źródeł własnego zagrożenia,
często preferują postawę konformisty, bojąc się wykluczenia z
wybranej społeczności?
Jak pisze Autorka, w dramie uczniowie, przyjmując określone
role, mogą się ukrywać pod różnymi maskami, nawet jeśli do
nich nie pasują. W codziennym zaś nieznanym świecie zdecydowanie
wolą przywdziewać „bezpieczne
maski”, być bardziej skutecznymi niż twórczymi, preferują
raczej sprawdzone schematy niż podejmowanie ryzyka
eksperymentowania, posiadany wizerunek wydaje się im ważniejszy niż
uczucia.
Aby można było prowadzić fakultatywne zajęcia z dramy w
duńskim gimnazjum, wystarczy siedmiu chętnych uczniów. Normalnie
w szkole jest od 10 do
18 uczniów w danej klasie. Drama jako nowy przedmiot - z extra
egzaminem - została włączona do zajęć 6 lat temu, przy czym w
Danii eksperymentalnie była wprowadzana już 25 lat temu. Obecnie
oficjalnie funkcjonuje w szkolnym systemie. Wydaje się, że
właśnie egzamin po roku nauki jest szczególnie wartościowym
aspektem prowadzonych zajęć dramowych. Autorka jest przekonana, że
taka forma egzaminu mogłaby być w przyszłości wykorzystywana również
na innych przedmiotach, w artykule wyjaśnia dlaczego.
Maksymalnie pięciu uczniów przygotowuje przedstawienie
(około 25-minutowe) w trakcie lekcji w semestrze wiosennym. Po
prezentacji wyjaśniają i uzasadniają na podstawie zdobytych
wiadomości, dlaczego ich spektakl przybrał taką, a nie inną formę.
Indywidualnie zaś przygotowują sceniczną propozycję (20-minutową)
- fragmentu sztuki lub innego tekstu, w zależności od tego, co w
danym semestrze było omawiane, wraz z dyskusją na ten temat.
Pierwsza część egzaminu jest przygotowywana samodzielnie
przez uczniów, możliwa jest jednak pomoc czy inspiracja
nauczyciela. Często jednak uczniowie upierają się, aby móc zrobić
wszystko samodzielnie. Jakkolwiek jest to często irytujące dla
nauczyciela, który chciałby wesprzeć wskazówkami niedoświadczonych
uczniów, to jednocześnie cieszy, kiedy widzi się ich dumę i radość
z tego, że samodzielnie wyreżyserowali całe przedstawienie,
wykonali dekorację, oświetlenie, że wykorzystali wiedzę, jaką
wcześniej otrzymali na zajęciach teoretycznych. Poprzez twórczość
teatralną uczniowie mogą udowodnić i naprawdę pokazać
„ciałem i duszą”, co wynieśli z zajęć, co
zrozumieli.
Tłumaczenie:
Lucyna Maksymowicz
|
|