Teatr
za murami więzienia
_____________________
„Zagraj
siebie samego takim, jakim nigdy nie byłeś,
tak,
byś zaczął być takim, jakim mógłbyś być”.
Jacob
Levy Moreno
Działalność kulturalna w środowisku więziennym
Pobyt w warunkach izolacji więziennej
związany jest z drastyczną zmianą środowiska społecznego.
Funkcjonowania człowieka w znacznej mierze podporządkowane staje
się legislacyjnym unormowaniom określającym precyzyjnie prawa i
obowiązki, dopuszczalne zasady zachowania, formy kontaktów ze światem
zewnętrznym. Aktywność skazanego kanalizowana jest w kierunku
uzyskania określonego w Kodeksie karnym wykonawczym (kkw) celu
wykonywania kary pozbawienia wolności, tj. wzbudzania woli współdziałania
w kształtowaniu jego społecznie pożądanych postaw, poczucia
odpowiedzialności, potrzeby przestrzegania porządku prawnego,
powstrzymania się od powrotu do przestępstwa,
realizowanego poprzez zindywidualizowane oddziaływanie na
skazanych, szczególnie poprzez pracę, nauczanie, działalność
kulturalno – oświatową (k-o), społeczną i zajęcia
sportowe, system nagród i kar, podtrzymywanie kontaktów z rodziną
i światem zewnętrznym oraz środki terapeutyczne.
Prowadzenie zajęć kulturalno-oświatowych
z osobami pozbawionymi wolności ma na celu „uwydatnianie roli
kultury w życiu człowieka, a przez to pogłębianie humanistycznej
motywacji zachowań, pomoc w wyborze wartości i odpowiedzialnym
ponoszeniu konsekwencji własnych działań”. Mają one
prowadzić do kształtowania u skazanych szacunku dla kultury
narodowej i tradycji; kreowania otwartych, twórczych i prospołecznych
postaw; rozpoznawania, rozbudzania i zaspokajania potrzeb oraz
zainteresowań kulturalnych; wdrażania do społecznie akceptowanego
sposobu spędzania wolnego czasu, rozwijania amatorskiego ruchu
artystycznego i twórczości własnej.
Zajęcia k-o tak w aresztach śledczych, jak i w zakładach karnych,
mogą być organizowane z udziałem instytucji, stowarzyszeń,
organizacji i innych podmiotów oraz osób fizycznych.
Bogactwo form zajęć
kulturalnych i oświatowych realizowanych w środowisku więziennym
zależy właściwie od inwencji wychowawcy działu penitencjarnego
ds. kulturalno – oświatowych odpowiedzialnego w jednostce
penitencjarnej za koordynowanie takiej działalności, organizowanie
aktywności skazanych, dobór treści zajęć, utrzymywanie kontaktów
z poza więziennymi instytucjami kulturalnymi. Na różnorodność i
jakość działalności kulturalnej w zakładzie karnym rzutuje również
atrakcyjność oferty środowiska lokalnego oraz gotowość
przedstawicieli świata kultury do współdziałania ze służbą więzienną
w procesie resocjalizacji skazanych przez uczestnictwo w kulturze.
Teatr w oddziaływaniach
terapeutycznych
Do zakładów karnych trafiają ludzie w różnym wieku ze
swoim indywidualnym bagażem doświadczeń i problemów. Często są
to ludzie okaleczeni psychicznie w wyniku stykania się z różnymi
formami patologii, uzależnieni od substancji psychoaktywnych, często
także występują u nich zaburzenia osobowości i choroby
psychiczne. Zmiana sytuacji społecznej powoduje u nich pogłębienie
się nieprawidłowości; na niepewność i zagrożenia reagują w
typowy lub aktualnie jedyny dostępny sposób – poprzez agresję,
przemoc, bunt, zachowania autoagresywne, akty samobójcze.
Nieprzystosowanie społeczne, niedojrzałość emocjonalna, brak
zdolności adaptacji do nowych warunków życia, stres, uzależnienia,
nadpobudliwość, deficyt umiejętności komunikacji społecznej
uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie człowieka w izolacji więziennej.
Dla skazanych wymagających specjalnych oddziaływań ustawodawca
przewidział terapeutyczny system odbywania kary (dla osób uzależnionych
od alkoholu albo innych środków
odurzających lub psychotropowych, niepełnosprawnych
fizycznie, upośledzonych umysłowo, z nie psychotycznymi
zaburzeniami psychicznymi). Oddziaływania terapeutyczne prowadzone
są w wyspecjalizowanych oddziałach terapeutycznych oraz w oddziałach
ogólnych (poza oddziałem terapeutycznym). Zajęcia o charakterze
terapeutycznym są również dostępne dla skazanych nie kierowanych
do systemu terapeutycznego, przybierają one zazwyczaj formę
treningów, warsztatów, mikroedukacji. Jedną z wielu form terapii
jest terapia przez sztukę w
formie biernej poprzez prezentowanie dobranych treści dóbr kultury
oraz w formie ich aktywnego wytwarzania i współtworzenia.
Arteterapia wykorzystuje wszelką
twórczą działalność człowieka - psychodramę, pantomimę,
choreoterapię, psychorysunek.
Daje szansę odreagowania napięć, korygowania zachowań, nabywania
umiejętności społecznych. Szczególnie efektywną formą
arteterapii jest odwołująca się do aktorstwa i teatru
psychodrama. Uniwersalizm tej techniki psychokorekcji wypływa z
nieograniczonych możliwości redagowania scenariuszy w zależności
od specyfiki potrzeb wytypowanej grupy skazanych. Wczuwanie się w
role, odczuwanie emocji w trakcie odgrywania scen daje doskonały
materiał do przemyślenia własnych reakcji i ich skutków dla
innych. Takie działania można wykorzystywać np. w przypadku
sprawców przestępstw seksualnych (gwałciciele, pedofile), sprawców
przemocy w rodzinie, sprawców działających ze szczególnym
okrucieństwem, także wobec osadzonych sprawiających określone
problemy wychowawcze (stosowanie przemocy, autoagresja). W końcu można
psychodramą podpierać się w prowadzeniu treningów podstawowych
umiejętności społecznych (asertywność, komunikacja społeczna).
Główną trudnością w prowadzeniu psychodramy jest przełamanie
oporu jej uczestników, bierności i niechęci do ekspozycji przed
grupą, lęku przed ośmieszeniem i utratą pozycji w nieformalnych
strukturach (np. podkulturze przestępczej).
Osobami
prowadzącymi tego typu oddziaływania mogą być odpowiednio
przeszkoleni funkcjonariusze – wychowawcy i psycholodzy więzienni,
często też są to terapeuci spoza więzienia. Przykładem może tu
być arteterapia w Zakładzie Karnym w Kłodzku prowadzona przez
aktora i reżysera Krzysztofa Papisa. Z udziałem skazanych odbywają
się zajęcia terapeutyczne w Teatrze Więziennym „Po
drodze...” na temat przemocy w rodzinie. Pomysły rodzą się
na zajęciach, nie ma gotowych wcześniej scenariuszy, ale
wykorzystywane są sytuacje, o których uczestnicy słyszeli lub
byli ich świadkami czy wręcz sprawcami. W zajęciach teatru nie
chodzi o to, by skazani uczyli się gry aktorskiej lecz komunikacji
społecznej, odnajdywali pokłady twórczości, odzyskali wiarę w
siebie i poczucie własnej wartości.
Słowo „teatr” dla K. Papisa stanowi hasło wywoławcze
dla działań wychowawczych na rzecz reedukacji społecznej osób
pozbawionych wolności.
Resocjalizacja przez sztukę
Resocjalizację można rozumieć
jako proces ponownego przywracania człowieka społeczeństwu, kształtowania
pożądanych cech osobowości, ponowne wielokierunkowe wychowanie.
Jednym z czynników rozwijających i kształtujących osobowość człowieka
w kierunku i wymiarze estetycznym są dzieła sztuki. Pobyt w
izolacji więziennej powoduje drastyczne ograniczenie aktywności i
inicjatywy, sztuka zaś, stanowiąc istotny nośnik wartości
kulturalnych, może integrować, dawać wzory postępowania,
zmniejszać niepożądane skutki izolacji, rozładowywać napięcia
wynikające z niezaspokojenia podstawowych potrzeb. Poprzez sztukę
człowiek zaspokaja potrzebę ekspresji, samorealizuje się,
zaspokajając jednocześnie potrzebę bezpieczeństwa, przynależności,
uznania.
Kształtowanie, dzięki bogactwu sztuki, swoistych postaw moralnych
człowieka, jego stosunku do świata, do innych ludzi i do siebie
samego, pobudzanie dyspozycji odtwórczych i wyobraźni to określenie
wychowania przez sztukę.
Teatr jest niewątpliwie sztuką mającą nieocenione walory
wychowawcze, granie na scenie umożliwia przeżycie cudzych doznań
i uczuć, obserwowanie świata ze stanowiska innych osób, a przez
to wzbogacanie własnej osobowości i przezwyciężanie własnych
niedostatków charakteru.
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technik teatralnych,
prowadzenie ze skazanymi teatru może przysłużyć się poprawie
funkcjonowania osadzonych w więzieniu, ale także skorygowaniu cech
sprzyjających niewłaściwemu funkcjonowaniu społecznemu poza
murami. Celem działań w teatrze jest nawiązywanie otwartych i
szczerych więzi wewnątrzgrupowych, stwarzanie klimatu sprzyjającego
ujawnianiu się osobowości, samoakceptacji i wzajemnej akceptacji.
Służą one pobudzaniu twórczości i wyzwalaniu od schematów w myśleniu
i działaniu, pozwalają ukryć się przed agresją i powszechnym
chamstwem, dają azyl, pomagają radzić sobie z nieśmiałością,
ułatwiają odblokowania psychiki i nawiązywanie kontaktów.
Udział w przedstawieniu,
przygotowanie się aktora – skazanego do odegrania roli,
pozwala poprzez przemyślenia dotrzeć do własnego wnętrza,
zmierzyć się ze słabościami, poznać talenty, pragnienia i
potrzeby.
Jednocześnie treści przekazywane ze sceny prowokują aktora i
widza do zastanowienia się nad sobą, inscenizowanym problemem społecznym,
możliwymi jego rozwiązaniami i ich konsekwencjami.
Zamiast
podsumowania
Na pewno możliwości resocjalizacyjnego oddziaływania
poprzez sztukę teatralną nie znajdują jeszcze szerokiego
zastosowania w jednostkach penitencjarnych. Powodów takiego stanu
rzeczy można by wskazać wiele. Brakuje w więzieniach kadry
pedagogicznej czy instruktorskiej przygotowanej do prowadzenia zajęć
lub warsztatów teatralnych. Nadal niewielu jest fachowców chętnych
do przychodzenia do zakładów karnych i twórczej pracy ze
skazanymi, chociaż coraz mniejszy jest opór administracji więziennej
do otwierania się na współpracę z osobami spoza murów. Narzekać
można również na niedostatek środków finansowych na realizację
tego typu przedsięwzięć, brak odpowiedniej bazy. Zawsze też
istnieje ryzyko braku zainteresowania ze strony osadzonych
spowodowane niechęcią do aktywności, wstydem, obawą utraty
opinii „twardego” człowieka.
A jednak w zakładach karnych
teatr znajduje swoje miejsce, swoich aktorów i widzów. Pozytywny
wpływ obcowania z kulturą na osoby pozbawione wolności jest
dostrzegany przez służbę więzienną, czego przykładem może być
Ośrodek Działań Kulturalnych
działający przy Zakładzie Karnym w Siedlcach, który ma na celu wypracowania
możliwie najbardziej skutecznych i optymalnych metod reedukacji
skazanych przy wykorzystaniu szerokiego kontaktu ze sferą sztuki.
Spektakle teatralne na terenie jednostek penitencjarnych
organizowane są przez zespoły i grupy teatralne tak zawodowe, jak
i amatorskie. Także sami skazani przygotowują przedstawienia i
występują w nich przed widownią złożoną z osób odbywających
karę pozbawienia wolności, wychodzą także z nimi poza mury więzienia.
I tak: skazani z Oddziału Zewnętrznego w Ustce przygotowali dla
przedszkolaków inscenizację bajki, a w rewanżu dzieci gościły u
nich ze spektaklem jasełkowym.
W ramach II edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego
„Dialog - Wrocław” w Zakładzie Karnym w Wołowie odbył
się spektakl brazylijskiego teatru z udziałem pięciu skazanych
wybranych z castingu.
Zespół aktorów z krakowskiej agencji „Art.-Metanoia”
w Zakładzie Karnym w Goleniowie przedstawił dwa spektakle na temat
alkoholizmu i narkomanii, dla skazanych z grupy anonimowych
alkoholików i osób stosujących przed osadzeniem środki odurzające,
a aktorzy amatorzy z goleniowskiego teatru „Brama”
zaprezentowali sztukę o wkraczaniu w dorosłość.
To tylko kilka przykładów z ostatnich miesięcy, o których
informacje ukazały się w miesięczniku służby więziennej
„Forum Penitencjarne”.
I choć przedsięwzięcia
teatralne realizowane zarówno w więzieniu, jak i poza jego murami
wzbudzają jednocześnie
entuzjazm wychowawców
i obawy
funkcjonariuszy działu
ochrony, to korzyści płynące dla skazanych z udziału w takiej
działalności przemawiają za dalszym upowszechnianiem w
jednostkach penitencjarnych kultury teatralnej, wspomagając proces
readaptacji społecznej osób pozbawionych wolności.
Zarządzenie Nr 2/04 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej
z dnia 24 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych
zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz
zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników
działów penitencjarnych i terapeutycznych, § 2.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia
2003r. w sprawie regulaminu organizacyjno – porządkowego
wykonywania kary pozbawienia wolności, Dz. U. Nr 152 z 2003r.,
poz. 1493, § 42 Rozporządzenie
Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia 2003r. w sprawie
regulaminu organizacyjno – porządkowego wykonywania
tymczasowego aresztowania, Dz. U. Nr 152 z 2003r., poz. 1494, §
40.
Skupieńska – Mówieńska J.,
Wychowanie przez
sztukę jako metoda oddziaływań resocjalizacyjnych, W:
Wina – Kara – Nadzieja – Przemiana,
red. J. Szałański, Łódź – Warszawa – Kalisz
1998, 480
Mazur K., Wpływ kultury na proces reedukacji w warunkach więziennych,
W: Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, red. B. Hołyst,
S. Redo, Warszawa – Wiedeń – Kalisz 1996, s 435
|
|