Terapeutyczne
aspekty aktywności teatralnej osób z
niepełnosprawnością
___________________________________________________________
„Dla
człowieka, który nie może mówić,
sztuka stanowi język sam w sobie.
Dla
tych, którzy mają trudności w rozumieniu
sztuka wynurza się z głębi
ich duszy.
Dla
człowieka, który ma trudności
zorganizowanego
działania sztuka
sprowadza
się do łączenia ze sobą
myśli,
kształtów i kolorów w jedną całość.
Dla
tych, którzy nigdy nie zaznali
satysfakcji
ze
swoich dokonań
sztuka
niespodziewanie okazuje się
dowodem
tego, że może im się udać”
Florence Ludnis – Katz,
Elias Katz
Wolność tworzenia
Teatr był i jest składnikiem
życia społecznego. Od początku swego istnienia jeszcze w czasach
starożytnych, miał ścisły związek z życiem danej społeczności
i nie tylko odzwierciedlał to życie, lecz był samym życiem.
Jako dziedzina sztuki na przełomie
dziejów zmieniał i nadal zmienia swe oblicze, ale również
funkcje jakie pełni w życiu człowieka oraz wyznacza sobie nowe
zadania. W czasach współczesnych teatr charakteryzuje się
wielokierunkowością działań i różnorodnością form. Powoduje
to wykorzystywanie go w różnych pozaartystycznych obszarach działalności
człowieka (K. Milczarek – Pankowska 1986).
Jednym z takich obszarów jest terapia osób z niepełnosprawnością,
określana w literaturze mianem arteterapii (W. Szulc 1988 oraz
1993; G.E.Kwiatkowska1991; K. Pospiszyl 1998; R. Różycka 2002).
Terapia przez teatr stanowi ważny nurt tzw. nowego teatru, bardzo
często określanego jako „teatr poza teatrem”,
„teatr dla życia”. Wynika to z faktu, iż w takim ujęciu
sztuki teatralnej nie są istotne zadania artystyczne, ale rozwój
człowieka. Ponadto, ten teatr skupia swoje działania nie na
produkcie finalnym - spektaklu, a na samym procesie tworzenia.
Z kolei pojmowanie terapii przez
teatr jako twórczości pozwala zakładać, że prowadzi ona do określonej
zmiany dokonującej się w osobie uczestnika. W ten sposób aktywność
teatralna może przyczyniać się do osiągania celów w dziedzinach
pozaartystycznych, takich jak: edukacja, psychoterapia, socjoterapia
czy choćby terapia osób z niepełnosprawnością.
Teoretycy i praktycy w dziedzinie działań rewalidacyjnych
stale poszukują najskuteczniejszych metod kierowania rozwojem człowieka
oraz korygowania, kompensowania i usprawniania jego zaburzeń,
niesprawności. Wciąż za naczelny cel w oddziaływaniach
terapeutycznych uznają: przygotowanie jednostki ludzkiej do życia
w społeczeństwie, do pracy, wypracowanie w tej osobie zdolności
adaptacyjnych, dążność do samorealizacji, samodoskonalenia,
poczucia własnej wartości.
Jako osoba uczestnicząca
(obserwująca) w różnych formach pracy z osobami z niepełnosprawnością
oraz samodzielnie podejmująca takie działania, zauważyłam, iż
doskonałą metodą przynoszącą pożądane rezultaty, jest terapia
sztuką. Natomiast za znaczącą technikę terapeutyczną w zakresie
arteterapii uznałam sztukę teatralną - jako szczególnie bogatą,
interesującą propozycję drogi wychodzenia z niepełnosprawności.
Dostrzeżenie w terapii przez teatr szansy na zmianę jakości życia
osób z niepełnosprawnością, powoduje, iż staje się ona
zjawiskiem coraz bardziej powszechnym w rewalidacji osób z niepełnosprawnością.
W artykule przedstawię pewną propozycję terapii przez
teatr, prowadzonej w jednym z gdańskich warsztatów terapii zajęciowej,
którą obserwowałam i w której uczestniczyłam przez okres niespełna
dwóch lat. Obecność ta była spowodowana moją pracą badawczą
na temat terapii przez teatr, zajęć teatralnych i wynikających z
nich efektów terapeutycznych. Zanim jednak przejdę do omówienia
tych kwestii, zacznę od charakterystyki warsztatów terapii zajęciowej
jako formy usprawniania osób z niepełnosprawnością.
WARSZTATY
TERAPII ZAJĘCIOWEJ
Warsztaty terapii zajęciowe są
tworzone w Polsce od 1992 roku i zajmują się kompleksową
rehabilitację osób z niepełnosprawnością. Ich uczestnikami mogą
zostać osoby, które ukończyły 16 rok życia, posiadają
orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
a także uzyskały wskazanie do uczestnictwa w terapii zajęciowej.
Warsztaty Terapii Zajęciowej w
działaniach dążą do ogólnego rozwoju i doskonalenia sprawności
każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie niezależnego,
samodzielnego i aktywnego życia w środowisku na miarę jego
indywidualnych potrzeb i możliwości. Realizacja założonych celów
odbywa się poprzez ogólne usprawnianie, rozwijanie umiejętności,
w tym wykonywanie czynności życia codziennego oraz zaradności
osobistej, poprawę kondycji psychicznej i fizycznej, przy
zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej.
Warsztat, w którym miałam przyjemność gościć, istnieje
od 1996 roku, a jego uczestnikami są zarówno osoby z niepełnosprawnością
intelektualną, jak i osoby z niepełnosprawnością fizyczną czy
też schorzeniami psychicznymi. Ponadto u znacznej części występuje
sprzężenie niepełnosprawności. Uczestnicy mają okazję
realizować swoją aktywność w kilku pracowniach, takich jak:
artystyczno - użytkowej, treningu umiejętności społecznych,
gospodarstwa domowego, terapii ruchem czy technik biurowych. Bogata
propozycja placówki z całą pewnością stwarza uczestnikom możliwość
wszechstronnego rozwoju. Poprzez udział w różnego typu zajęciach
mają możliwość permanentnego nabywania i doskonalenia
kompetencji w każdej ze sfer funkcjonowania człowieka: poznawczej,
emocjonalnej i społecznej. W ten sposób efekty wyniesione z
terapii wpływają na poprawę jakości ich życia.
TERAPIA
PRZEZ TEATR
– ZAJĘCIA TEATRALNE
Zajęcia teatralne, których byłam
obserwatorem i uczestnikiem, można określić jako zajęcia o
charakterze artystyczno – ekspresyjnym. Jako stały element
terapii odbywały się każdego dna i w zależności od potrzeb trwały
od 60 do 120 minut. Były prowadzone z wszystkim uczestnikami placówki,
w tym także z osobami tworzącymi grupę teatralną „Wędrowcy”.
Wyróżniająca ich spośród ogółu
osób aktywność teatralna była związana ze wzmożoną pracą w
zakresie działań teatralnych oraz przygotowywaniem i udziałem w
przedstawieniach. Terapeutka, Alicja Mojko wyjaśniła: „(…)
Zajęcia teatralne prowadzę ze wszystkimi i uważam, że one są
jakby wszystkim bardzo potrzebne. Do „Kolorowego świata”
już się wyłoniła grupa, która chciała brać udział, bo po
prostu trzeba było więcej ćwiczyć, więcej pracować”.
W ten sposób wyodrębniła się grupa teatralna „Wędrowcy”,
którą tworzyło 7 uczestników warsztatu.
Terapia przez teatr nie jest
realizowana w odrębnej pracowni. Zajęcia te w funkcjonowaniu
Warsztatu Terapii Zajęciowej przekładają się
na: Pracownię Treningu Umiejętności Społecznych, Pracownię
Terapii Ruchem oraz Program Postawy Kreatywnej. Terapią z użyciem
technik teatralnych, parateatralnych zajmuje się wspomniana Alicja
Mojko, która w pracy z osobami z niepełnosprawnością
wykorzystuje intuicję oraz własne doświadczenia aktorskie z
Teatru Snów. Co ciekawe, nie posiada wykształcenia pedagogicznego,
psychologicznego, a także nie jest wykwalifikowanym terapeutą. Jej
zdaniem, ów brak kwalifikacji pozytywnie odzwierciedla się w
aktywności teatralnej:„ (…) nie jestem ani psychologiem, ani terapeutą i na szczęście
nie wiem, co oni mogą, a czego nie mogą, co jest możliwe, a co
nie jest możliwe. Ponieważ tego nie wiem, to po prostu próbuję
proponować różne rzeczy i w zależności od tego czy to chwyta,
czy nie chwyta, to robimy. W związku z czym robimy rzeczy, których
teoretycznie oni robić nie powinni” (Alicja Mojko).
Terapię przez teatr rozumie jako szczególny rozwój osobowości,
twórcze podejście do życia i problemów oraz uruchomienie wyobraźni.
Tematyka oraz formy zajęć prowadzonych w ramach tej terapii są
niezwykle bogate i rozległe, stąd zaproponowany przeze mnie termin
– aktywność teatralna – dla podejmowanych działań.
Terapia przez teatr w tym
przypadku nie sprowadza się bowiem tylko do przygotowań i
prezentacji spektaklu, ale także zawiera techniki relaksacji,
automasażu, ćwiczenia dykcyjne i ruchowe, czytanie literatury i
poezji, które z kolei są pretekstem do rozmów oraz spotkania z
poetami, pisarzami i twórczością teatralną innych osób.
Zastosowanie wielu różnorodnych form pracy nie tylko uatrakcyjnia
proces terapeutyczny czy choćby pobudza gotowość jego uczestników
do podejmowania działań, ale przede wszystkim zwiększa obszar
oddziaływań oraz przynosi lepsze (pod względem jakościowym i ilościowym)
efekty.
W zaproponowanej terapii przez
teatr można wyróżnić następujące typy aktywności:
Ø
zabawy
muzyczno – ruchowe
Składają się na nie ćwiczenia z piłeczkami
– podrzucanie, toczenie, rzucanie do celu, żonglowanie; ćwiczenia
z obręczami – kręcenie obręczy ręką lewą/prawą, kręcenie
dwoma obręczami jednocześnie, kręcenie obręczy biodrami; zabawy
z kijami.
Wykonywanie tych ćwiczeń, składających
się z trudnych elementów akrobatycznych, wpływało z jednej
strony na rozwój procesów poznawczych, tj. koncentrację,
podzielność uwagi, spostrzeganie i koordynacji wzrokowo –
ruchowej, zaś z drugiej strony służyło nabywaniu pewnych sprawności
ruchowych wykorzystywanych w spektaklach.
Ø
zajęcia
związane z czytaniem literatury i poezji, wspólne rozmowy
(dyskusje)
W trakcie tych spotkań
uczestnicy zapoznawali się z różnymi propozycjami literatury, np.:
P. Coelho „Alchemik”, „Demon i panna Prym”,
A. Mickiewicz„ Pan Tadeusz”, A. de Saint - Exupery
„Mały Książe”, B. Hoff „Tao Kubusia
Puchatka”, sonety A. Morsztyna, a także wieloma baśniami,
przypowiastkami wschodnimi. Poznawanie tekstów literackich i próby
ich interpretacji stanowiły jedynie pretekst do analizowania postaw
bohaterów, określania motywów ich postępowania, poszukiwania
pewnych uniwersalnych wartości i odnoszenia ich do siebie samego. W
ten sposób teksty stawały się źródłem rozmów o życiu,
polityce, religii, filozofii, o podstawowych wartościach w życiu
człowieka.
Moje częste uczestnictwo w tych
rozmowach, dyskusjach pozwoliło uchwycić zaangażowanie poszczególnych
rozmówców oraz ich możliwości analizowania poznanych tekstów. Właśnie
dzięki tym spotkaniom uczestnicy nabywają zdolność prowadzenia
rozmowy, pewną kulturę dyskutowania. Nauczyli się nie przerywać
wypowiedzi innych osób, nauczyli się słuchania w skupieniu i
samodzielnego zabierania głosu w danej sprawie. To bardzo istotny
aspekt prowadzonej terapii, gdyż, wnioskując po ich zadowoleniu
podczas tych zajęć, sądzę, że w dużej mierze buduje poczucie własnej
wartości, odczucie własnego „ja”. Powoduje w tych
osobach ugruntowanie przekonania, jak twierdzi Alicja Mojko „(…)
że ma się prawo do własnych myśli, własnych sądów, ma się
prawa”. Równie istotne jest to, że dyskusje są cennym
źródłem zdobywania orientacji w zakresie własnych przeżyć i
reakcji.
Ø
przygotowania
i prezentacje spektakli
Celem nadrzędnym w prowadzonej
terapii nie było doskonalenie sztuki teatralnej, ale rozwój i
usprawnianie różnych dziedzin funkcjonowania uczestników. Stąd
spektakle nie stanowiły produktu finalnego terapii, a jedynie kończyły
jej pewien etap. W związku z tym bardziej istotny z punktu widzenia
terapii był proces tworzenia przedstawienia, przygotowania do
prezentacji.
Zamysły stworzenia spektakli
„Kolorowy świat” i „Okna” powstawały w
trakcie rozmów. Jak wspomina Alicja Mojko „Przy
okazji „Kolorowego świata” rozmawialiśmy o wędrowaniu,
o domu, o zapachach domu, o przyjaźniach, o przyjaciołach”. Właśnie
w oparciu o takie refleksje, dyskusje powstawały prezentacje
sceniczne grupy „Wędrowcy”. I choć te działania można
określić jako teatr ruchu, to występujący aktorzy mieli świadomość
poruszanego w spektaklu tematu, tego o czym opowiadali za pomocą
gestu, mimiki.
Praca nad spektaklem, jak również
liczne okazje do ich zaprezentowania stanowiły obszar doskonalenia
procesów poznawczych, usprawniania umiejętności, takich jak: spostrzeganie,
które związane było z odnajdywaniem się w przestrzeni scenicznej
względem partnerów oraz rekwizytów; pamięci, poprzez
zapamiętywanie oraz odtwarzanie czynności i treści poszczególnych
scen, kolejności ich następowania czy choćby koordynacji
wzrokowo – ruchowej.
Ponadto każdy występ sceniczny
był związany z włączaniem tych osób w nurt życia społecznego.
Wyjazdy na festiwale czy udział w przeglądach teatralnych
przyczyniały się do kształtowania pozytywnych zachowań, a także
umożliwiały i ułatwiały tym osobom nawiązywanie kontaktów
interpersonalnych. W trakcie mojej obecności w warsztacie - pracy
badawczej grupa teatralna „Wędrowcy” wzięła udział w
wielu wydarzeniach artystycznych, takich jak: Przegląd Teatralny w
Klubie Integracyjnym WINDA (Gdańsk2002), VI Ogólnopolskie
Spotkania Artystyczne Osób Niepełnosprawnych (Elbląg 2002), występy
w ramach Konferencji „Terapia i Twórczość” (Gdańsk
2002) czy Alternatywnej Szkoły Teatralnej Żaka (Gdańsk 2004).
Wszystkie one w szczególny sposób wpływały na niepożądaną skłonność
zamykania się, izolowania z życia społecznego, a w to miejsce
wyzwalały postawę otwartości.
Przebywając w tej grupie zauważyłam,
że równie ważnym obszarem dla zwiększania zaradności osobistej
są działania rozgrywające się wokół aktywności artystycznej.
Chodzi zatem o konkretne czynności, sytuacje związane z nimi, np.:
zaplanowanie podróży na festiwal do innego miasta, udzielenie
wywiadu, itp.
Ø
relaksacja
z elementami automasażu oraz ćwiczenia krija jogi
Na ten typ zajęć składają się
ćwiczenia oddechowe, wyciszające i rozluźniające. Relaksacja
odbywa się przy muzyce i połączona jest z masowaniem ciała czy
to piłeczkami, czy dłońmi. Zajęcia kończą wypowiedzi uczestników
na temat wrażeń wyniesionych z usłyszanej melodii. Nie są one
wcale mniej ważne w
terapii, pozwalają bowiem uczestnikom z jednej strony wyciszyć się,
odprężyć, zaś z drugiej strony skoncentrować się na ćwiczeniach
wymagających dokładności i precyzji.
Ø
ćwiczenia
dykcyjne
Na zajęcia z zakresu
usprawniania narządu artykulacyjnego składają się ćwiczenia
dykcyjne, różnego rodzaju wierszyki, rymowanki z trudnymi do
wypowiedzenia wyrazami, zwrotami. Nierzadko połączone z głośnym
i rytmicznym wyklaskiwaniem sylab, ze zmianą rytmu. Doskonalenie
mowy przynosi pozytywne efekty w innych obszarach funkcjonowania, np.:
wzbogaca słownictwo, którym się posługują, ale przede wszystkim
wpływa na podejmowanie, inicjowanie i podtrzymywanie kontaktów z
innymi osobami oraz znaczną poprawę jakości tej komunikacji.
Podejmowana przez uczestników aktywność teatralna przede
wszystkim miała na celu spełnianie zadań pozaartystycznych. Według
mnie istotą w tym przypadku były pozytywne, konkretne zmiany
dokonujące się we wszystkich sferach funkcjonowania tych osób. W
tym kontekście sztuka sceniczna przestała być celem, a stała się
jedynie środkiem. Dzięki niej właśnie osoby z niepełnosprawnością
nabywały nowych sprawności, wiadomości, odkrywały własne zdolności,
zyskując poczucie wartości i wiary w swoje możliwości.
To z kolei implikowało otwieranie się na nowe doświadczenia w
kontaktach z innymi i inspirowało do podejmowania uczestnictwa w życiu
społecznym. Moim zdaniem prawdziwy sens podejmowanej aktywności
należy upatrywać w fakcie, iż ma ona charakter transgresyjny,
czyli stwarza szansę na przekraczanie siebie, swoich możliwości,
a w rezultacie podnosi jakość życia.
W toku prowadzonych badań, a także na podstawie wnikliwej
analizy zgromadzonego materiału zarysowało się stanowisko, iż
zajęcia prowadzone w ramach terapii przez teatr i wynikająca z
nich aktywność teatralna osób z niepełnosprawnością przyczynia
się do rozwijania i doskonalenia kompetencji poznawczych,
emocjonalnych i społecznych. Poniżej prezentuję dostrzeżone
przeze mnie efekty, pozytywne rezultaty tej terapii.
- SFERA
POZNAWCZA:
W zakresie kompetencji poznawczych aktywność
teatralna przyczyniła się do:
Ø
rozwoju sprawności i zdolności, a w tym przypadku
do doskonalenia spostrzegania i odbierania wrażeń, procesów pamięci
i myślenia, koncentracji uwagi oraz koordynacji wzrokowo -
ruchowej;
Ø
wyzwalania motywacji do uczenia się;
Ø
nabycia przez osoby badane nowych sprawności i
umiejętności, tj.:
- w zakresie działań
scenicznych: podrzucanie, toczenie, rzucanie do celu i żonglowanie
piłeczkami; kręcenie obręczami ręką prawą i lewą, dwoma obręczami
jednocześnie oraz kręcenie obręczy biodrami; zabawy z kijami; kręcenie
i podrzucanie kijami; poruszanie w przestrzeni scenicznej względem
partnerów i rekwizytów oraz właściwej prezentacji przygotowanego
przedstawienia;
- w zakresie umiejętności życia
codziennego: planowanie i przygotowanie się do wyjazdu związanego
z udziałem w przeglądach artystycznych, festiwalach teatralnych; właściwe
zachowanie się podczas podróży; odnajdywanie się w nowym
miejscu, sytuacji i przystosowanie się do tych nowych warunków;
Ø
usprawnienia
narządu artykulacyjnego: wzbogacenie słownictwa, poprawa wymowy, właściwe
budowanie własnej wypowiedzi, wyrażanie swoich przeżyć,
pobudzenie aktywności do komunikowania się - podejmowania,
inicjowania i podtrzymywania kontaktu z innymi osobami;
Ø
zdobycia nowych wiadomości z zakresu literatury,
poezji, sztuki;
Ø
pobudzania wyobraźni i kreatywności w trakcie
przygotowań występów scenicznych;
Ø
rozwijania zachowanych sprawności;
Ø
kreowania postawy twórczej wobec otoczenia.
Ponadto:
Ø
częste dyskusje grupowe wykształciły u tych osób
zdolność prowadzenia rozmowy, kulturę dyskutowania;
Ø
zetknięcie się ze sztuką teatralną rozwinęło
ich zainteresowanie światem kultury, sztuki;
Ø
dzięki uczestnictwu w licznych przeglądach i
festiwalach teatralnych, możliwościom konfrontacji z działaniami
scenicznymi innych ludzi, uczestnicy Warsztatu Terapii Zajęciowej
kształtowali w sobie postawę oceniającą i zdolność krytycznego
spojrzenia na własną aktywność;
Ø
aktywność teatralna i związane z nią sytuacje
pozaartystyczne zwiększały orientację w rzeczywistości i
powodowały poprawę zaradności osobistej.
- SFERA EMOCJONALNA
W zakresie kompetencji emocjonalnych:
Ø
zajęcia teatralne były źródłem różnorodnych
przeżyć. Dostarczały uczestnikom wielu korzyści duchowych:
satysfakcję, zadowolenie, spokój, odprężenie. Przeżywane emocje
były związane z rodzajem wykonywanych działań i
zainteresowaniami badanych. Ponadto wpływały na stopień zaangażowania
i sposób wykonania zadania;
Ø
podejmowana aktywność teatralna sprzyjała przełamywaniu
barier emocjonalnych, strachu i nieśmiałości przed wyjściem na
scenę oraz redukcji lęku w relacjach z innymi;
Ø
w czasie zajęć teatralnych uczestnicy zdobywali
orientację
w sposobie własnego przeżywania i reagowania; częściej wyrażali
własne emocje;
Ø
zajęcia prowadzone w ramach terapii przez teatr
uczyły ich panowania nad negatywnymi emocjami oraz wpływały na
zmniejszenie labilności uczuciowej;
Ø
zajęcia
teatralne pobudzały oraz rozwijały poczucie i potrzeby estetyczne
osób z niepełnosprawnością;
Ø
członkostwo w grupie teatralnej „Wędrowcy”
dawało uczestnikom poczucie przynależności do grupy i pozwoliło
nawiązać więzi uczuciowe między poszczególnymi osobami, zdobyć
zaufanie i poczucie bezpieczeństwa;
Ø
atmosfera zajęć, postawa terapeuty prowadzącego
oraz aktywność związana z prezentacjami, wpływały na kreowanie
przez uczestników pozytywnego wizerunku własnego „ja”;
Ø
bogata propozycja tych zajęć uwrażliwiała i
otwierała te osoby na piękno otaczającego świata i potrzeby
drugiego człowieka;
Ø
podejmowana aktywność pełniła zarówno funkcję
ekspresyjną,
jak również katarktyczną. Stwarzała bowiem sytuacje, w których
mogli ujawnić, wyrazić własne stany emocjonalne, ale również
rozładować bądź przekształcić negatywne emocje;
Ø
zajęcia teatralne przyczyniały się do poprawy
kondycji psychicznej oraz znacznie wzbogacały życie emocjonalne
uczestników.
- SFERA SPOŁECZNA
W zakresie nabywania kompetencji społecznych:
Ø
w ramach zajęć i aktywności związanej z terapią
przez teatr osoby
z niepełnosprawnością wyrabiały w sobie pożądane cechy i
zachowania społeczne, takie jak: życzliwy i pomocny stosunek do
ludzi, prawidłowe zachowania w środkach lokomocji, w miejscach
publicznych oraz zwiększały zdolności adaptacyjne w nowych
warunkach;
Ø
aktywność teatralna motywowała do aktywnego działania
w zakresie uczestnictwa w życiu społecznym;
Ø
podejmowane działania wpływały na nabywanie umiejętności
niezbędnych we współżyciu i współpracy;
Ø
członkostwo w grupie teatralnej kształtowało
umiejętność pracy
i współdziałania w zespole, jak również sprzyjało wyrabianiu
postawy współdecydowania i współodpowiedzialności za grupę;
Ø
dzięki prowadzonej terapii osoby te zdobywały
poczucie tożsamości osobistej;
Ø
działania teatralne, a w szczególności związane
z nią zjawiska pozaartystyczne, służyły zwiększaniu zaradności
osobistej oraz samodzielności w działaniu;
Ponadto, aktywność teatralna
badanych osób:
Ø
powodowała identyfikowanie się z grupą;
Ø
wpływała na integrację społeczną;
Ø
sprzyjała nawiązywaniu więzi społecznych,
poszerzaniu możliwości komunikacyjnych w bezpośrednich relacjach
z innymi osobami;
Ø
umożliwiała prezentację własnych osiągnięć
oraz konfrontację
z aktywnością artystyczną innych i wymianę doświadczeń;
Ø
wyrabiała postawę otwartości wobec otoczenia,
działania i drugiego człowieka;
Ø
kształtowała poczucie przydatności zespołowej;
Ø
ułatwiała wywiązywanie się z zadań stawianych
przez społeczeństwo i wypełnianie ról społecznych;
Ø
wpływała na kreowanie pozytywnego wizerunku własnej
osoby;
Ø
zwiększała poczucie
własnej wartości i godności;
Ø
stanowiła czynnik przełamywania stereotypu osoby z
niepełnosprawnością jako mniej wartościowej i niezdolnej do twórczych
działań
artystycznych;
Ø
pozwalała badanym na realizację siebie jako istoty
społecznej na miarę własnych możliwości.
Z tych refleksji
jasno wynika, że teatr i terapia mogą współtworzyć doskonałą
szansę zmiany jakości życia osób z niepełnosprawnością, szansę
uwolnienia się od ograniczeń, są ciekawym i wartościowym
sposobem pracy z tą grupą osób. O tym jak ważną metodą
rewalidacji jest terapia przez teatr wskazuje wypowiedź jednej z
uczestniczek omawianej przeze mnie propozycji terapii, którą chciałabym
przytoczyć na zakończenie tych rozważań:
„Przede
wszystkim przebywa się wśród ludzi i to ludzi różnych, o różnym
charakterze. (…) I ocierając się o te osoby my się
rozwijamy. Przez występy możemy po prostu zaistnieć. Zaistnieć w
świecie jako osoby niepełnosprawne, nie takie, które chowają się
w domu, nie takie, które się zatrzymuje na siłę w domu, bo po
prostu nie umieją się zachować…(…)To nam nie tylko
pomaga mile spędzić czas, ale w jakiś sposób się rozwinąć. Że
my dajemy sobie radę w tych czy w tych warunkach. Tak jak, nazwijmy
to, normalni jacyś tam czy przeciętni. (…)Nie mamy się
czego wstydzić, mimo że jesteśmy chorzy, upośledzeni. Nie mamy
się naprawdę czego wstydzić, bo, bo…bo my sobie
radzimy” (Iwona).
Bibliografia:
- Czerwińska
M, Terapia przez sztukę.
Metoda rewalidacji czy „sposób na życie” osób
niepełnosprawnych, „Nasze Forum” Kwartalnik
Pedagogiczno – Terapeutyczny 2002,
nr 2-3
- Kwiatkowska
G.E., Arteterapia,
Lublin 1991
- Milczarek–Pankowska
K., Współczesny teatr
poszukujący, Warszawa 1986
- Pospiszyl
K., Resocjalizacja.
Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań,
Warszawa 1998
- Różycka
R., Art – terapia, [w:] M. Piszczek, Terapia
zabawą. Terapia przez sztukę (wybrane zagadnienia i metody),
Warszawa 2002
- Szulc
W., Sztuka i terapia,
Warszawa 1993
|